کاربرد سقف متحرک

5/5 - (165 امتیاز)

کاربرد سقف متحرک

سقف متحرک یکی از فناوری‌های جدید در طراحی ساختمان‌ها است که بسیار پرکاربرد بوده و استفاده از آن‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. این سقف تاشو از تکنولوژی ساده اما بسیار دقیقی بهره برده است. این نوع از سقف متحرک برقی با استفاده از یک موتور الکتریکی حرکت می‌کند که در صورت نیاز می‌تواند باز و یا بسته شود.

سقف های متحرک، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در تمام شرایط آب‌وهوایی و داخل و بیرون ساختمان‌ها نیز قابل نصب هستند. از این‌گونه سقف‌ها می‌توان برای ایجاد سایه و در امان بودن از نور خورشید در ساختمان‌ها، مجتمع‌های مسکونی، هتل‌ها، استخرهای روباز، ویلاها، رستوران‌ها و کافه‌ها، محوطه باغ و غیره استفاده کرد.

با ما همراه باشید تا با کابرد سقف متحرک آشنا شویم.

سقف متحرک چیست؟

یکی از پیشرفت‌های صنعت معماری، ظهور سقف های تاشو یا سقف های متحرک برقی است. این سقف‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که معمولا در فضاهای باز برای ایجاد سایه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سقف متحرک یا Retractable Roof را می‌توانید با استفاده از موتور الکتریکی باز و بسته کرده و تنها در صورت نیاز از آن استفاده کنید. شکل ظاهری این سقف‌ها بسیار متفاوت از سقف‌های آجری بوده و از زیبایی چشم‌نوازی برخوردار است که فضای مدرنی را در معماری ساختمان به وجود آورده است.

انواع سقف متحرک

امروزه انواع مختلفی از سقف های جمع شونده وجود دارد که شما با توجه به نیاز خود می‌توانید هر یک از آن‌ها را انتخاب نمایید. در ادامه به معرفی برخی از معروف‌ترین نوع‌های سقف تاشو پرداخته و توضیح مختصری از هریک ارائه می‌دهیم.

· سقف متحرک پارچه‌ای

این نوع سقف، از جنس پارچه‌ای مرغوب است که شامل دو لایه PVC و دو لایه UV شده و در برابر اشعه خورشید مقاوم بوده و کاملا آب‌گریز است. در این نوع سقف نور از سقف رد نمی‌شود و سقف در حالت جمع شده، کم‌ترین فضا را اشغال می‌کند .

· سقف متحرک شیشه‌ای

سقف جمع شونده شیشه‌ای عملکردی شبیه پنجره گیوتینی دارد. به این صورت که یک بخش ثابت بوده و بخش‌های دیگر زیر بخش اول جمع می‌شوند. از مزیت این نوع سقف اتوماتیک می‌توان به استفاده کامل از نور و منظره اطراف اشاره کرد.

· سقف متحرک آلومینیومی

سقف های متحرک آلومینیومی، از جمله مقاوم‌ترین نوع سقف است که از ورق‌های آلومینیومی توخالی و یونولیت (جهت عایق‌سازی)، ساخته شده‌اند و در کنار هم مانند کرکره باز و بسته می‌شود. به دلیل مقاومت بالای این سازه، این سقف معمولا برای باغ‌ها و مکان‌های عمومی استفاده می‌شود.

· سقف متحرک تلسکوپی یا سوله متحرک

سقف تلسکوپی در اصل همان سوله متحرک ولی بدون دیواره است. این نوع سقف، به دلیل عدم محدودیت در اجرا، بهترین و کارآمدترین نوع سقف جمع‌شونده برای مکان‌های عمومی مانند رستوران، کافی‌شاپ و فروشگاه‌ها است. با استفاده از این سقف جمع شونده در استخر، می‌توانید در تمام فصول از آن استفاده کنید.

سقف متحرک پاسیو شخصی | اسکای روف

کاربرد سقف متحرک

سقف های جمع شونده با توجه به نیاز شما در موارد مختلفی از فضاها کاربرد داشته و قابل استفاده‌ هستند. در ادامه مقاله به برخی از محبوب‌ترین مکان‌هایی که این سقف‌ها در آن‌ها استفاده می‌شوند، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

  • ورزشگاه‌ها

یکی از موارد اصلی کاربرد سقف های جمع شونده، در ورزشگاه‌ها است. ورزشگاه‌های بزرگ و ویژه که معمولا برای مراسم‌های مهم مانند جام جهانی یا المپیک مورداستفاده قرار می‌گیرند، از این نوع سقف‌ها استفاده می‌کنند.

  • سالن‌های اجلاس یا سینماها

سقف های تاشو به دلیل جنبه اشرافی و تجملاتی که دارند در سالن‌های اجلاس نیز مورداستفاده قرار گرفته‌اند. البته امروزه در برخی از سینماهای لوکس نیز از این نوع سقف‌ها استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب افراد می‌توانند فیلم دیدن در یک سالن سرباز را نیز تجربه کنند و در صورت مساعد نبودن شرایط آب‌وهوایی، از مزایای یک فضای سرپوشیده نیز بهره‌مند شوند.

  • ساختمان‌های مسکونی و هتل‌ها

این سقف‌ها در ساختمان‌های مسکونی و برای ایجاد پوشش در فضاهای استراحت نیز استفاده می‌شوند. به‌عنوان ‌مثال در هتل‌هایی که میزبان توریست‌ها هستند، از سقف های متحرک برای پوشاندن محل استراحت مسافرین در خارج از محیط هتل استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب افراد می‌توانند به‌راحتی و در شرایط مختلف آب‌وهوایی از بودن در هوای آزاد لذت ببرند.

  • استخرها و ویلاها

همچنین در فضای کنار استخرها، ویلاها و یا باغ‌ها نیز که افراد برای استفاده از نور آفتاب یا استراحت دراز می‌کشند، از سقف های جمع شونده با متریال شفاف استفاده می‌شود. می‌توان این نوع سقف‌ها را بر روی قسمتی از حیاط منزل و یا بالکن نیز قرار داد. به‌این‌ترتیب در ساعات مختلف شبانه‌روز و در فصول مختلف سال می‌توان صبحانه را در فضای بیرون صرف کرد و از هوای آزاد لذت برد.

  • فضای گلخانه

یکی دیگر از موارد کاربرد سقف های متحرک یا تاشو، استفاده از آن‌ها در فضای گلخانه است. به‌این‌ترتیب می‌توان در زمانی که هوا مناسب است سقف را باز کرده و به گل‌ها اجازه داد که از هوای تازه بهره بگیرند. اما در زمان نامساعد بودن هوا می‌توان با بستن سقف، از گل‌ها و سایر وسایل موجود در این دست از مکان‌ها محافظت کرد.

مزایای سقف متحرک

  • قابلیت استفاده در فصل‌های مختلف را دارند .
  • به دلیل داشتن عایق، از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرده و باعث صرفه‌جویی می‌شوند.
  • اشعه مضر خورشید که به پوست آسیب می‌زند را کنترل کرده و از خود عبور نمی‌دهند که موجب سلامت پوست می‌شود.
  • به دلیل استحکام بالای، در برابر ضربه‌های سنگین آسیب ندیده و مقاوم در برابر سقوط اشیا، زلزله، طوفان و… هستند.
  • در برابر باران مقاوم بوده و به راحتی دچار زنگ‌زدگی نمی‌شوند.
  • حفظ حریم خصوصی را تامین می‌کنند و مناسب برای اماکنی هستند که در اشراف همسایگان قرار دارند.
  • قابلیت جابه‌جایی داشته و می‌توان با جدا کردن پیج و مهره‌ها، آن را به مکانی دیگر منتقل کرد.

معایب سقف متحرک

همان‌طور که به مزایای سقف جمع شونده اشاره کردیم، بهتر است معایب این سقف‌ها را نیز بدانیم. شاید بتوان بزرگ‌ترین ایراد پیاده‌سازی این سقف‌ها را، بالا بودن هزینه اجرای آن نام برد. همچنین در صورت استفاده نکردن از متریال باکیفیت، ممکن است عمر سقف کوتاه شده و یا مقاومت لازم را نداشته باشند. یا ممکن است نوع شیشه‌ای این سقف‌ها، به‌مرور و بر اثر گردوغبار، کدر شده و دیگر شفافیت سابق را نداشته باشند.

نکات مهم در خرید و نصب سقف جمع شونده

در انتخاب و خرید مدل‌های مختلف سقف های تاشو باید دقت داشت که فضای موردنظر برای ایجاد یک پوشش و سایه در ساختمان چقدر است. در مرحله بعدی، لازم است کارشناسان نصب سقف‌ها از محل بازدید کنند تا موقعیت دقیق مکان نصب از نظر تعداد پایه‌های نگهدارنده و محل قرار گرفتن موتور الکتریکی به دقت مشخص گردد. به‌طورکلی در هنگام خرید سقف اتوماتیک بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • محل استفاده (مهم است که سقف در کجا و چه محیطی قرار است نصب شود)
  • ابعاد
  • فرم فضا (این سقف‌ها فقط به صورت مربع و مستطیل تولید می‌شوند)
  • مبلغ و هزینه اجرا
  • تعهدات شرکت تولید‌کننده
  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش
  • متریال مصرفی شرکت در هنگام ساخت سقف

سقف متحرک رستوران سانس زعفرانیه

هزینه اجرای سقف متحرک به چه چیزی بستگی دارد؟

برای ساخت و اجرای سقف جمع شونده از متریال مختلفی استفاده می‌شود. در میان انواع سقف متحرک، معمولا قیمت سقف متحرک پارچه‌ای ارزان‌تر از سایر انواع است که البته جنس پارچه نیز تعیین‌کننده است. همچنین مساحت سقف برای فضای مورد نظر یکی از عوامل اصلی تعیین قیمت است.

نوع سقف متحرک از نظر دستی، برقی و یا اتومات بودن نیز بر روی هزینه‌های اجرای سقف متحرک موثر است. به طور معمول، هزینه اجرای سقف متحرک اتومات بیشتر از انواع دیگر است. همچنین متراژ کار و نیز اجرت نصب شرکت نیز بر روی هزینه اجرای سقف متحرک تاثیرگذار خواهند بود.

نکته بعدی، برند موتور مورد استفاده است که از جمله دیگر عوامل موثر بر قیمت سقف برقی خواهد بود. به طور کلی، قیمت سقف اتوماتیک اجرا شده در مکان‌های مختلف، وابسته به عوامل متعددی است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم.

جمع‌بندی آنچه در مورد سقف متحرک خواندیم

در این مقاله با سقف متحرک که پیشرفتی نوین در صنعت معماری به شمار می‌رود، آشنا شدیم و انواع آن را دیدیم. این محصولات که در مجموع جزو جدید‌ترین متریال‌های ساختمانی هستند، به‌خاطر عملکرد و نوع امکاناتی که به محیط می‌دهند مخصوصا در فضاهای باز تجاری و رستوران‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند.
با نصب سقف متحرک، می‌توانید هم فضای باز و هم فضای بسته را هم‌زمان با هم در یک محل تجربه نمایید.

همچنین در ادامه مقاله، کاربرد این سقف‌ها را بررسی کردیم و عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت آن را خواندیم. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نظر، خوشحال می‌شویم که آن را از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان ما در میان بگذارید. همچنین اگر تجربه خرید یا استفاده از این سقف‌‌ها را دارید، آن را با ما و خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:

Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
>
×
درود!
در واتس اپ با ما در ارتباط باشید
×