سقف تاشو ، از ابتدا تا امروز

5/5 - (36 امتیاز)

سقف متحرک یکی از فناوری‌های جدید در طراحی ساختمان‌ها است.

سقف متحرک بسیار پرکاربرد بوده و استفاده از آن‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. این سقف تاشو از تکنولوژی ساده اما بسیار دقیقی بهره برده است. این نوع از سقف تاشو با استفاده از یک موتور الکتریکی حرکت می‌کند که در صورت نیاز می‌تواند باز و یا بسته شود.

بشر از ابتدای پیدایش جهان بر اساس سرشت خود به دنبال ایجاد فضای امن و آسایش برای خویش بوده است.

ساختن دیوار و جدا کردن قلمرو خود از دیگران اولین واکنش های انسان نخستین نسبت به این میل است. نیاز به محافظت در برابر آفتاب، پناه گرفتن زیر باران تند، بشر نخستین را با مفهوم سقف آشنا کرد.  ابتدا سقف بالای سر وی مجموعه ای از برگ و چوب بود و رفته رفته تبدیل به سقف های مقاومتر شد.

سقف قدیمی

واژه سقف اما در نوع خود به تنهایی تداعی کننده حس امنیت و آرامش و پناه گرفتن است. مفهومی که قطعا همزمان با دیگر اجزای ساختمان در طول تاریخ پیشرفت های زیادی کرده و باعث شده تا امروز ایده هایی همچون سقف متحرک اتوماتیک و سقف جمع شونده به صورت عملی و واقعی محقق گردند.

تاریخچه ساخت و استفاده از سقف متحرک بر میگردد به زمان امپراطوری روم. سقف های متحرک بزرگی به صورت یک سایه بان وسیع در آمفی تئاترها و استادیوم هایی ساخته شد. نسل اول سقف جمع شونده  که نخستین مهندسان رومی پایه گزار آن بوده اند. متشکل از تکه های پارچه و ریسمان بود و در روزهای گرم آفتابی فضای دلپذیری را برای جایگاه تماشاگران بی شمار رومی فراهم می آورد.

 

سقف-جمع-شونده-از-ابتدا-تا-به-امروز

هدف از ساخت سقف تاشو

از آن زمان تا کنون سقف جمع شونده دستخوش تغییرات و پیشرفت های زیادی شده است. تا به سقف متحرک مکانیزه امروزی و سقف جمع شونده مکانیزه امروزی تبدیل گردیده.

اما نکته جالب و غیر قابل تغییر در مورد سقف جمع شونده این است. هدف از ساخت و استفاده از آن همان است که از بیش از دو هزار سال پیش بوده است.

آرامش؛ هدفی که بشر همواره در جستجوی آن بوده و هست.امروزه توانسه با ساخت سقف متحرک تمام اتوماتیک  در فضای ساختمانی ایجاد کند.

پس از حدود دو هزار سال از امپراطوری روم، اولین سقف متحرک، البته از نوع مکانیزه و اتوماتیک، توسط دیوید میلر آمریکایی در سال 1963 به عنوان یک اختراع ثبت گردید. در آن زمان این تکنولوژی جذاب و هیجان انگیز در سطحی وسیع به منظور ایجاد سقف متحرک برای استادیوم ها به کار گرفته شد و فصل جدیدی از طراحی و ساخت استادیوم های ورزشی را رقم زد. حقیقتی که به شدت تداعی کننده نخستین استفاده از سقف متحرک در زمان رومیان هست.

از نظر معماری، سقف متحرک از استادیوم به استادیوم دیگر دارای متریال، شکل و نوع حرکت متفاوت است.

برای مثال استادیوم میلر پارک در ایالت ویسکانسین آمریکا در شهر میلواکی، سقف متحرک به شکل بادبزن دارد که مدل باز و بسته شدن آن دقیقا همانند بادبزن های دستی و به صورت لایه لایه است. این درحالی است که استادیوم تویوتا در ژاپن دارای سقف جمع شونده مدل آکاردئونی است که به وسیله یک ریل منحنی شکل هدایت می شود.

استادیوم-Miller-Park

 

استادیوم-Toyota

اغلب سقف های تاشو یا سقف جمع شونده از فلز ساخته شده اند. در این میان سقف متحرک وجود دارد، که از پارچه ضد آب ساخته شده باشد.

اگر چه هر سقف جمع شونده از نظر شکل و نوع باز و بسته شدن متفاوت است. اما سقف متحرک استادیوم T-Mobile Park یکی از متفاوت ترین سقف های تاشو است.

چرا که از نظر نوع تکیه گاه به هیچ دیواری متصل نبوده. در هنگام استفاده به صورت یک چتر محافظ عمل می کند.

استادیوم-T-Mobile-park

سقف تاشو

همانند بسیاری از تجهیزاتی که در ابتدا در سطوح وسیع و پروژه های بزرگ استفاده شد. بتدریج در مقیاس های کوچک مورد تقاضا و دلخواه قرار گرفت. این گونه بود که سقف تاشو یا سقف جمع شونده به صورت یک مکانیزم جذاب و مینیمال به رستوران ها، کافه ها و … راه پیدا کرد.

از آنجایی که میل انسان به آسایش فزاینده و بی انتها است. سقف جمع شونده نیز روز به روز پیشرفته تر شده و از نظر استفاده با سهولت بیشتری همراه شده است. تا آنجا که امروزه تنها با فشردن یک دکمه ریموت کنترل سقف تاشو باز شده و شمارا به چشم انداز زیبای آسمان میهمان میکند.

امروزه رستوران داران، هتل داران و صاحبان مراکز تفریحی و تجاری گروه بزرگی از متقاضیان سقف متحرک را تشکیل می دهند.

تنوع مدل و متریال در انواع مختلف سقف متحرک باعث شد. تا این محصول بتواند طیف وسیعی از سلایق و نیاز هارا پاسخ دهد. و موارد کاربرد آن به طور روزافزون افزایش یابد. در کنار تمام مواردی که گفته شد. از آنجا که روح مدرنیته و رفاه در طراحی و عملکرد سقف متحرک به صورت نهفته وجود دارد. مانند یک اتوموبیل لاکچری باعث افزایش تمایل و تقاضا برای داشتن این محصول یعنی سقف تاشو شده است.

 

سقف متحرک تراس مسکونی | هروی

سقف متحرک را می توان از دیدگاههای مختلف بررسی کرد. از نظر معماری و زیبایی، نوع کاربری، تجهیزات مکانیکی و سیستم حرکتی. از آنجایی که امروزه در کشور ما ایران قیمت ملک به طور فزاینده ای رو به افزایش است، استفاده از فضاهای پرت و مشاعات در ساختمان ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

ایجاد سقف به صورت متحرک که هم بتوند الزامات شهرداری را به عنوان سازه غیر اساسی برآورده کند و هم امکان بهروری از فضاهای پرت ساختمان و تراس و بالکن را چند برابر نماید، بخشی از مزایای استفاده از سقف تاشو یا سقف جمع شونده (سقف جمع شو یا سقف تاشو) می باشد که این محصول یعنی سقف متحرک را بیش از پیش به گزینه ای جذاب و به صرفه تبدیل میکند.

تنوع در مدل، رنگ، متریال و کاربری

سقف جمع شونده مجموعه بزرگی را تشکیل می دهد. که هر کاربر با هرنوع سلیقه ای را راضی کند.

نوع پوشش دهی در سقف تاشو به طور کلی به سه دسته پارچه ای، آلومینیومی و شفاف تقسیم میشود.

سقف اتوماتیک پارچه ای نسبت به انواع دیگر سقف اتوماتیک از نظر هزینه مقرون به صرفه تر است.

سهولت در تولید، کاربری آسان و تنوع در رنگ و طرح و مدل از دیگر مزایای سقف متحرک پارچه ای است.

سقف متحرک هاوس کافه | اسکای روف

در مقابل سقف جمع شونده آلومینیومی که به صورت لوورهای متحرک از نوع آلومینیومی می باشد. از نظر ظاهری بسیار منحصر به فرد و جذاب بوده. همچنین از نظر سازه مقاومت بسیار بالایی در برابر بارهای وارده از جمله بار برف را دارا می باشد. سقف جمع شو آلومینیومی از نظر سازه ای تا آن حد مقاوم است که یک نفر میتواند به راحتی روی آن راه برود. همچنین امکان انتخاب رنگ و طرح های مختلف برای تیغه های آلومینیومی این نوع سقف متحرک کاملا میسر می باشد. استفاده از لاستیک های آب بندی و هوابندی در بین لوورهای سقف جمع شو آلومینیومی باعث شده تا کاربر بتواند فضای کاملا آب بند و هوابند را زیر سقف تاشو تجربه کند.

اگرچه این مدل سقف جمع شونده نسبت به سقف اتوماتیک پارچه ای هزینه بالاتری دارد. اما خاص بودن و مزایای منحصر به فرد آن باعث شده تا همواره مشتریان ویژه خود را داشته باشد. بویژه سقف متحرک آلومینیومی کاملا تخت و بدون شیب که در زیبایی و نوآوری بی رقیب است.

سقف متحرک کافه رستوران پولی - هروی - تهران | اسکای روف

اسکای روف

مجموعه اسکای روف با بهره گیری از تجربه بلند مدت در زمینه طراحی، مهندسی معکوس تولید و واردات سقف جمع شونده و شیشه جمع شونده توانسته است. اندوخته ارزشمندی از تجربیات فنی مهندسی را در این سالها بدست آورد که امروزه کارشناسان فروش این مجموعه می توانند. بر پایه آن بهترین مشاوره را به متقضیان سقف جمع شونده ارائه دهند. تا ایشان بتوانند منطقی ترین و بهترین انتخاب را در خرید سقف متحرک و شیشه متحرک داشته باشند.

قیمت مناسب و منطقی همراه با متریال با کیفیت تضمین شده و همچنین انتخاب مدلی که از نظر معماری با فضای شما سازگاری داشته باشد و تیم خدمات پس از فروش حرفه ای و متعهد همه و همه جزو تعهدات مجموعه اسکای روف (Sky Roof) در مقابل مشتریان و متقاضیان سقف متحرک و شیشه متحرک گیوتینی در این سالها بوده و اصلی جدا نشدنی از رویکرد این مجموعه می باشد.

اشتراک گذاری:

Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
>
×
درود!
در واتس اپ با ما در ارتباط باشید
×